Den analoga hjärnan i den digitala tillvaron (3 delar)

Målgrupp: Personal inom småbarnspedagogik och utbildning

Plats: Online

Detta är en föreläsningsserie i tre delar under feb/mars och sänds live via Zoom. Deltagarna bjuds in till interaktion via chatt – och video för dem som vill.

Tidpunkt och innehåll:

Del 1: Stärkande insikter om hjärnan under Corona, 90 min

1 februari, 2021 kl. 15–16:30

Del 1 handlar om hjärnans kemi och förhållandet mellan våra tankar och känslor. Vi blir påverkade när tillvaron förändras som den gjort under restriktionerna orsakade av Covid-19. Plötsligt förlorade vi den sociala kontakten med arbetskamrater och elever. Det kan ha haft betydelse för kapaciteten, energinivån och arbetsglädjen. Genom att förstå vår hjärna bättre kan vi förstå oss själva bättre. Vad behöver hjärnan för att stärka arbetsglädjen? Hur hanterar vi olust? Varför är det avgörande att vi kan beröra varandra mentalt när vi håller social distans? Välkommen till ett stärkande pass om hjärnan och hur vi skapar energi under utmanande förutsättningar.

Del 2: Att undervisa med hjärnan i fokus, 2,5 tim

10 februari, 2021 @ 15–17:30

Del 2 handlar om att stärka förståelsen för hur inlärning fungerar i hjärnan och hur insikterna kan berika pedagogiken? Hur bearbetar hjärnan information och vad innebär det konkret för pedagogiken och möjligheten att lära. Vad tillkommer att tänka på när undervisningen ska ske digitalt? Det handlar om koncentration, uppmärksamhet och minne. Det handlar också om hur du som utbildare presenterar genomgångar och instruktioner. Tempot är högt och det utlovas många aha-upplevelser under den föreläsningen.

Del 3: Att motivera och bygga välbefinnande utifrån hjärnan, 2,5 tim

2 mars, 2021 kl. 15–17:30

Del 3 fokuserar på den nya tillvaro som vår 40 000-åriga hjärna befinner sig i sedan bara drygt 10 år tillbaka. Det handlar om våra signalsubstanser, beteenden, beroenden och den outsinliga tillgången på information, kontakter och socker. Hjärnan som är gjord för att bäst hantera brist är nu satt i överflöd och det får konsekvenser. Vårt känslomässiga system i hjärnan har fått ett ökat övertag gentemot vårt tänkande system. Det bidrar till en rad problem, som är allvarliga, men inte olösliga. Tvärtom är lösningarna nästan provocerande enkla. Det handlar om att förekomma evolutionen och göra medvetna val som anpassar vår hjärna efter dagens tillvaro för att nå ökad motivation och välbefinnande.

Om Anna Tebelius Bodin

Anna Tebelius Bodin är pedagog, författare och föreläsare, utbildad vid Harvard University där hon även assisterade forskning om den lärande hjärnan. Hon har gett ut 4 böcker och hållit nära 900 föreläsningar om psykologin bakom lärande. 2020 hedrades hon med årets Svenska Mensa-pris för sin spridning av kunskap om hjärnan.

Anmälning: Anmäl dig HÄR