Hur får vi eleverna att förstå vad en skrivuppgift efterfrågar, samtidigt som vi bäddar för skriviver? Hur dämpar vi skrivmotstånd och prestationskrav, samtidigt som vi uttrycker förväntningar och kvalitetskrav på texter? Och hur hanterar vi utsikterna om sjunkande läs- och skrivkunnighet, samtidigt som AI utmanar undervisningen mer än någonsin? Föreläsningen utgår från projekt Skrivande skolas (2020-23) syn på varje lärare som skrivlärare i eget ämne. Under tillfället presenteras och delges de materiella skrivstöd som framtagits i projektet. Skrivande skola tar skrivstöden vidare till aktiv skrivstöttning, praxisexemplen är viktiga inslag.
Föreläsningen sker på distans. Alla bör ha egen dator som skrivverktyg.
Bekanta dig med Skrivande skola genom den Padlet som sänds ut före tillfället, samt på www.skrivandeskola.fi.
Tidpunkt: Måndag den 8 september 2025 kl. 15.30 – 17.00
Plats: Online, länk delas med de anmälda en vecka innan tillfället
Utbildare: FD Annette Kronholm, tidigare projektledare för Skrivande skola (2020-23). Hon är disputerad i skrivpedagogik och har lång skrivpedagogisk erfarenhet som modersmålslärare och kurslärare i kreativt skrivande, samt som skrivhandledare och lärarutbildare samt censor för studentexamensprovet i modersmål och litteratur.
Anmäl dig här
Fortbildningen finansieras med verksamhetsbidag från Svenska kulturfonden.