När vi hjälper elever som har svårt att anpassa sig till skolvardagen, lägger vi ofta mycket fokus på yttre omständigheter som struktur, regler och rutiner. Allt detta är både bra och viktigt – men ibland glömmer vi att rikta uppmärksamheten mot elevens inre, det vill säga hens känslor, tankar och värderingar.
I den här föreläsningen kommer vi att utforska just det inre – med särskilt fokus på känslor. Vi tittar närmare på vanliga situationer där starka känslor kan väckas – som vid konflikter, känslan av misslyckande, när man inte blir förstådd eller när någon stör arbetsron i klassrummet.
Vi kommer att prata om hur vi kan hjälpa elever att sätta ord på sina känslor – utan att ta över eller styra deras upplevelse. Du får också enkla verktyg för att stödja elever i att lyssna, acceptera och våga stå kvar i det som känns.
Föreläsningen innehåller exempel, dialoger och korta reflektioner som du kan använda direkt i din undervisning. Målet är inte att du som lärare ska bli elevens terapeut – utan att du ska känna dig tryggare i att möta känslor med nyfikenhet.
Tid: Tisdag den 13 januari 2026 kl. 15.30-17
Plats: Online, länk delas med deltagarna en vecka innan tillfället.
Fortbildare: Daniel Grönvall har arbetat som special- och specialklasslärare i 10 år. Han har ett särskilt intresse i att stöda elever som faller utanför den vanliga skolnormen. Utöver sitt arbete som lärare fungerar Daniel som koordinator för Conscientiainstitutet. Conscientiainstitutet organiserar fortbildning i arbetsglädje och motivation i Finland, Sverige och Brasilien.
Anmäl dig här
Fortbildningen finansieras med verksamhetsbidag från Svenska kulturfonden.
