Datum: 9.9.2022
Tid: kl. 12.30-15.00
Plats: Dagmarsgatan 3, Helsingfors. Arbis utrymmen
Fortbildare: Bo-Håkan Söderholm, Lotta Meismaa, Emma Holmström, Susanna Jürgens, Catharina Grönqvist, Sonja Andersson och Petra Kaske
Anmäl dig här! Sista anmälningsdagen är 5.9.
Med utgångspunkten att alla elever skall fortsätta studera efter grundskolan och att läroplikten fortsätter till 18 år är det viktigt att varje elev hittar en intressant studieplats i en läroanstalt som erbjuder goda förutsättningar för eleven att lyckas med studierna. För en del av eleverna är möjligheterna till stöd i den mottagande läroanstalten en viktig pusselbit.
Fredag 9.9 ordnar Helsingfors stad i samarbete med Kohur ett seminarium om de stödformer som erbjuds i utbildning efter grundskolan. Vilka är stödformerna i utbildning efter grundskolan? Vad är skillnaden t.ex. mellan särskilt stöd i grundläggande utbildning och på andra stadiet? Hur kan information om stödformer på bästa sätt förmedlas till elever och vårdnadshavare? dessa frågor och fler kommer att diskuteras under denna eftermiddag.
Målgruppen för fortbildningen är elevhandledare, studiehandledare, speciallärare, S2-lärare, rektorer, biträdande rektorer och andra som är intresserade av temat.
Välkommen med!
Program
12.30 Välkommen!
Moa Thors och Nina Malaska
12.35 Stöd i gymnasiestudierna och inför studentskrivningarna
Bo-Håkan Söderholm, Emma Holmström och Lotta Meismaa, Helsingfors stads gymnasier
12.55 Särskilt stöd och andra stödformer i yrkesutbildningen
Catharina Grönqvist och Susanna Jürgens,Yrkesinstitutet Prakticum
13.15-13.30 BENSTRÄCKARE + KAFFE
13.30 Stödformer i Hux-utbildningen
Sonja Andersson, Yrkesinstitutet Prakticum
13.55 Krävande särskilt stöd i specialyrkesutbildningen: TELMA- och Hux SP-utbildning i Helsingfors
Petra Kaske, Optima
14.20 Diskussion i smågrupper
Vilka är de viktigaste insikterna?
Hur kan information om stödformer på bästa sätt förmedlas till elever/studerande och deras vårdnadshavare?
14.50 Avslutning, sammanfattning
Lyft av de viktigaste insikterna i smågruppsdiskussionerna