Varmt välkommen med på en fortbildning som stöttar dig som i arbetet behöver mötas i olika typer av svåra samtal!
Notera att det första och det sista tillfället är närstudietillfällen, de två övriga kurstillfällena är på distans. Din anmälan gäller hela kurshelheten, dvs du förutsätts delta i samtliga fyra träffar. Nedan ser du datum för träffarna:
27 januari kl 17-19 Villa Junghans, Grankulla
4 mars kl. 16-17.30 Online (länk kommer i separat inbjudan senast 1 vecka innan tillfället)
15 april kl. 16-17.30 Online (länk kommer i separat inbjudan senast 1 vecka innan tillfället)
5 maj kl. 17-19 Villa Junghans, Grankulla
Världen vi lever i är ofta otrygg och förutsätter resiliens och förmåga till självreflektion. I utmanande situationer kommer vi i kontakt med primitiva primära känslor, behov och förväntas ändå kunna agera professionellt. Vi belastas av energi som inte hör till själva verksamheten eller saken som står på agendan. Det kan vara oerhört utmanande att vara professionell, respektfull och empatisk i möten drivna av affekt.
Under denna fortbildning använder vi oss av coachande förhållningssätt och interaktion. Vi pratar, övar, diskuterar och ser tillsammans på vilka möjligheter var och en av oss har utgående från personlighet, temperament och det egna bagaget. Vi delger varandra praktiska exempel och hittar konkreta hands-on lösningar som vi kan använda oss av.
Utveckling och inlärning sker i praktiken och vi stöder oss själva och andra genom att dela erfarenheter på ett mycket konkret och situationsenligt plan, oavsett vilken bransch eller område som representeras.
Utbildare: Mikaela (Mela) Nyholm är lösningsfokuserad terapeut och pedagogisk handledare. Hon har arbetat med utbildning, coaching, samtalsterapi och olika typer av handledning inom det sociala fältet från barnskydd, unga, vuxna, arbetsgrupper och äldreomsorg i 20 år.
För tillfället jobbar hon som konsultativ lärare inom småbarnspedagogik och handleder lärare och ledare. Den gemensamma nämnaren i alla arbetsuppgifter genom åren har alltid varit bemötandets betydelse.
Kursbeskrivning och -innehåll:
Närstudietillfälle 1 – Svåra samtal
- Intro till upplägget: Vad är svåra samtal och hur hanterar vi dem?
Livecoaching 2 – Ansvar
- Vilket ansvar har jag i min yrkesroll?
- Sak kontra emotion och att möta personer i affekt.
- Ramar för samtal.
- Yttre och inre faktorer som påverkar.
- Samtalsteknik och bemötande.
Livecoaching 3 – Självreflektion
- ”Det jag ser hos dig finns hos mig” och hur tacklar jag det?
- Spegling och stresshantering.
- Personlighet, livssmärta och trauma.
Närstudietillfälle 4 – Trygghet i svåra samtal
- Trygghet som mänskligt basbehov.
- Sammanfattning och utvecklingsbåge.
- Utvärdering.
Anmäl dig här
Fortbildningen finansieras med verksamhetsbidrag från Svenska kulturfonden.
