Grupper i Storängen i 5 år
Ett av KOHUR:s fokusområden under 2025 är mentorsgrupper för lärare. Jag fick tillfälle att intervjua Pia af Hällström på Storängens skola i Esbo, där hon framgångsrikt lotsat sina mentorsgrupper redan i 5 års tid. Pia berättar att grupperna träffas 8-10 gånger under året, fördelat på både höst- och vårtermin. Hon har gått mentorsutbildningen som ordnats via CLL vid Åbo Akademi och säger att den innehöll mycket matnyttigt kring gruppernas metodik och vikten av att som gruppledare möte alla deltagare på samma nivå. Mötenas teman varierar och man brukar tillsammans komma överens om vilka ämnen som känns mest aktuella.
För nya lärare eller för alla?
Pias grupper har ofta bestått av nyare lärare, men hon lyfter fram att det är precis lika viktigt för erfarna lärare att få stöd och inspiration i arbetet. En fördel som Pia nämner med just KOHUR:s mentorsgrupper är att deltagarna kommer från alla KOHUR-kommuner, dvs Helsingfors, Esbo, Grankulla, Kyrkslätt och Vanda. Det här ger en ytterligare dimension då man även får insikt i hur saker fungerar på annat håll, vilket kan vara nog så nyttigt även för den som jobbat länge. Pia säger att gruppen ger mycket även till mentorn. Även det att deltagarna ofta kommer från olika skolstadier berikar, då det ger möjlighet att se en annan typ av skolvardag än den man själv är del av. I mångt och mycket är frågeställningarna och problemen ändå likartade, så man får utbyte av andra perspektiv.
Hur funkar en mentorsgrupp?
Pias grupper träffas på Storängens skola. Mycket av gruppens tid går till reflektion och den kravlösa miljön är viktig: i mentorsgruppen behandlas viktiga saker men det är ingen prestation att vara med, utan man får komma som man är. Deltagarna lyfter ofta fram hur viktigt det är att få prata och bli lyssnad på. Pia håller med, och säger att just konsten att lyssna aktivt är viktigt för en mentor. Därför är grupperna också ganska små, helst inte fler än 6 personer. Tystnadsplikt råder, och det är viktigt för att alla ska kunna känna att de kan dela med sig även av sånt som kanske känns tungt. ”Men sen har vi riktigt roligt också”, säger Pia. ”Jag fixar kaffe och tilltugg och vi har det mysigt tillsammans. Det är också en viktig del av verksamheten: det ska vara trevligt och givande att ses!” Och för Pias grupper verkar det stämma: deltagarna missar sällan en träff och många håller också kontakt mellan träffarna samt har fortsatt ses även efter att mentorsgruppen avslutats.
Anmäl intresse
På KOHUR vill vi bidra till att du som lärare trivs på jobbet och får kollegialt stöd också över skol- och kommungränserna för vi tror att det berikar allas arbete. Till hösten startar Pia åter en ny grupp i Storängen för lärare och en grupp för småbarnspedagoger är också under planering. Har du intresse att delta i någon av dessa, eller tror att en mentorsgrupp på din skola kunde vara ett alternativ så kan du anmäla intresse HÄR. Intresseanmälan är inte bindande, utan du får en ny förfrågan i slutet av våren då vi ser vilka grupper som kunde bli aktuella. Både nya och mer erfarna lärare från alla utbildningsstadier i KOHUR-kommunerna är varmt välkomna med!